Dziecko przed ekranem – z czym to się wiąże?

Twoje dziecko uwielbia czas przed ekranem? Czy spędza przed nim więcej czasu niż uważasz, że powinno? W sumie to nic dziwnego, ale czy to dobrze? Obecnie rośnie rola zajęć dodatkowych, wspierających rozwój dziecka. Dlaczego tak się dzieje i czy jest to ważne? Odpowiedzmy poniżej.

Ile czasu dziecko powinno spędzać przed ekranem?

Jak wskazują specjaliści pediatrzy, dzieci poniżej 3. roku życia w ogóle nie powinny oglądać telewizji i korzystać z komputera. W grupie wiekowej 3-7 lat dozwolone jest maksymalnie 30 minut dziennie, czyli 3,5 godziny tygodniowo. Jakie jest realne przełożenie teorii na praktykę? Znikome, biorąc pod uwagę badania naukowe polskich jednostek badawczych w tym zakresie. Według międzynarodowych badań Ipsos, aż 89% dzieci spędza w sieci minimum raz dziennie, a średni czas korzystania z Internetu wynosi 3-4 godziny. Od 2018 roku ten czas wydłużył się o 1-1,5 godziny.

Z czym to się wiąże?

Ograniczenie czasu spędzonego przez dziecko na oglądaniu telewizji i graniu w gry komputerowe jest konieczne. Warto tu zaznaczyć, że dzieci widzą trójwymiarowo. Obraz na ekranie jest natomiast dwuwymiarowy, co negatywnie wpływa na wzrok dziecka. Kolejną konsekwencją nadużywania ekranu komputera i telewizora przez dzieci są zaburzenia u nich relacji międzyludzkich. Media nie powinny zastępować dzieciom kontaktu z rodziną i rówieśnikami. Gdy dziecko zbyt dużo czasu spędza przed ekranem, kontakt ten jest zachwiany. Efektem tego jest nieumiejętność reakcji na emocje drugiej osoby, nie wykształcona empatia i niestosowne zachowanie. Występuje również problem ze zrozumieniem własnych uczuć.

Ruch zamiast ekranu?

Lekarze zgodnie twierdzą, że współczesne dzieci są mało aktywne. Zamiast spędzać czas na świeżym powietrzu, wolą one korzystać z gier komputerowych, utrzymywać kontakty ze znajomymi jedynie w mediach społecznościowych lub oglądać obrazki i filmy w Internecie. To wszystko powoduje jednak, że siedzą w pozycji, która skrzywia kręgosłup. Ich wzrok jest zaś skierowany w jeden punkt. Efektem tego jest mniejszy zakres akomodacji źrenic oraz ich usztywnienie. Siedzący tryb życia w młodym wieku wpływa negatywnie także na gospodarkę hormonalną młodego człowieka, zwłaszcza będącego w okresie dojrzewania.

Zajęcia dodatkowe – po co je organizować?

Wniosek jest prosty. Dla prawidłowego rozwoju dziecka bardzo istotne jest organizowanie mu zajęć dodatkowych. Najlepiej, by były to zajęcia, które prowadzą do rozwoju całego organizmu – nie tylko umysłu, lecz także ciała naszej pociechy.

Na jakie zajęcia dodatkowe możesz liczyć w Akademii Małego Inżyniera?

Oprócz standardowych zajęć programowych w przedszkolach Akademia Małego Inżyniera Twoje dziecko może liczyć na takie zajęcia dodatkowe, jak:

  • Język angielski
  • Logopedia
  • Gimnastyka

Pomogą więc one nie tylko zadbać o mowę dziecka, lecz także doprowadzą do jego rozwoju fizycznego i zdrowego ciała.  Warto więc zapisać do nas swoje dziecko, by mieć pewność, że jest ono w dobrych rękach, a jego rozwój przebiega prawidłowo.