Niepubliczne przedszkole w Rzeszowie: zahartuj dziecko przed zimą!

Zima – oprócz miłych skojarzeń – niesie ze sobą częste choroby. Dotyka to zwłaszcza przedszkolaków, których ciałka nie mają takiej wytrzymałości jak u dorosłego. Idź za radą niepublicznego przedszkola w Rzeszowie Akademii Małego Inżyniera i już dziś zacznij hartować organizm swojej pociechy.

Zadbaj o odporność Twojego malucha – radzi niepubliczne przedszkole w Rzeszowie

Zima – z czym może się ona kojarzyć rodzicom naszych przedszkolaków? Z lepieniem bałwana, z sankami, z choinką, ale i niestety z okresem grypy i przeziębień. Warto zatem już teraz zadbać o wzmocnienie odporności dziecka. Zwłaszcza, że działania podjęte w ramach walki z pandemią mocno osłabiły nasze organizmy. Ostatnie półtora roku to bowiem czas ograniczeń, lockdownów i siedzenia w domu. Lekarze ostrzegają, że w efekcie tego straciliśmy styczność z zarazkami, z którymi na co dzień mieliśmy do czynienia. Przez to organizmy stały się delikatniejsze, a tym samym podatniejsze na różne infekcje. Dotyczy to zarówno dorosłych, jak i dzieci.

Najlepszą metodą na poradzenie sobie z problemem zimowym jest hartowanie organizmu. Polega ono na przyzwyczajeniu się do różnych temperatur. Mylnie można by sądzić, iż w Polsce działania tego typu – ze względu na 4 pory roku – są zbędne. Wystarczy jednak spojrzeć na wspomniany okres przeziębień.

Hartowanie szkrabów – sposoby i uwagi

Akademia Małego Inżyniera przestrzega rodziców przed najpopularniejszym błędem, jakim jest zbyt ciepłe ubieranie dziecka. Po pierwsze, maluch może się przez to spocić, co tylko sprzyja infekcjom. Po drugie zaś, jego ciało nie dostosuje się do obecnej temperatury. Konsekwencją tego będzie osłabienie immunologiczne.

Poniżej prezentujemy zbiór różnych metod hartowania. Uwzględniliśmy nie tylko ich realizację, ale również miejsce (w domu/na zewnątrz), a przede wszystkim przeciwwskazania w przypadku dzieci przewlekle chorych.

 

Sposób
MiejsceRealizacjaUwagi
Spacery
na zewnątrzNajlepiej codziennie, bez względu na pogodę.Może się zdarzyć, że maluch nie lubi tych pór roku (jesień/zima) i niechętnie opuszcza wówczas pomieszczenia. Warto go zatem zachęcić zabawą. Przydatna okaże się wówczas wyobraźnia. Możecie udawać ekspedycję, która udała się na Biegun Polarny i ma za zadanie odnotowywać wszystko, co po drodze “widzi”. Np. Dzień 1. Wyruszyliśmy z bazy. Pokonujemy zaspy śniegu. Dzień 2. Wciąż poszukujemy wszelakich przejawów obecności zwierząt. Dzień 3. Znaleźliśmy jakieś ślady. Niestety są one częściowo już przykryte śniegiem Trudno jest nam zatem ustalić, czy to zwierzę, czy inna ekspedycja. Itp.
Dieta
w domuMiód

(łyżeczkę rozpuścić w szklance wody i zostawić na noc)

Niewskazane w przypadku cukrzycy.
Czosnek

– syrop z czosnku

– pasta z czosnku

W przypadku dzieci chorych na cukrzycę nie wskazany jest syrop, gdyż w jego skład wchodzi miód.
Witamina C

Zawiera się m.in. w: papryce, marchewce, brokułach oraz w owocach cytrusowych.

W przypadku owoców cytrusowych przeciwwskazaniem jest przyjmowanie antybiotyku, gdyż osłabiają one jego działanie.

Można w tym czasie przyjmować witaminę w suplemencie.

Ryby

Chodzi o zawarty w nich związek DHA.

W przypadku dzieci ze stwierdzonym nadmiarem kwasu moczowego, nie wolno spożywać ryb!

Przy chorobach reumatycznych należy się najpierw skonsultować z lekarzem specjalistą (reumatologiem).

Witamina D

– suplement diety

Najbardziej wskazana jest dawka 2000 jednostek.

Warto jednak zrobić badania odnośnie niedoboru tej witaminy (badania te nie obejmuje ubezpieczenie!), gdyż może się wówczas – po konsultacji z lekarzem – okazać konieczna większa dawka.

Chłodne jedzenie/picie

– lody

– zimne napoje

Ważne by tuż po tym nie spożywać ani nie pić niczego gorącego!

W przypadku lodów przeciwwskazaniem jest cukrzyca.
Chodzenie boso
w domuPo podłodze.W przypadku ogrzewania podłogowego, sposób ten staje się nieskuteczny.
na zewnątrzPo trawie/śniegu.Niewskazane w przypadku, gdy dziecko ma alergię na trawę bądź choroby reumatyczne.
Warunki w domu
w domuWietrzenie pomieszczeń.Dziecko nie powinno w tym czasie przebywać w wietrzonym pokoju.
Utrzymywanie temperatury pomiędzy 19 a 22 stopnie. Do tego dziecko powinno chodzić w odzieży letniej.
Nawilżacz powietrza.Zwłaszcza w przypadku ogrzewania podłogowego.
Aktywność fizyczna
w domuWszelkiego typu zabawy ruchowe.
na zewnątrzSanki.

Lepienie bałwana.

Bitwa na śnieżki.

Zabawy z piłką.

Bieganie.

Jeżdżenie na łyżwach.

Aktywność fizyczna na zewnątrz przynosi lepsze efekty.

Dodatkowo, w przypadku osób mieszkających w mieszkaniu, lepiej jest przenieść ją na zewnątrz z uwagi na utrzymywanie dobrych relacji z sąsiadami.

W przypadku jeżdżenia na łyżwach dopuszczalne jest tylko lodowisko (zamarznięta jezdnia, chodniki czy jeziora stanowią zagrożenie dla zdrowia, a nawet życia dziecka!).

Zimne prysznice
w domuNależy uważać, by dziecko nie doznało szoku termicznego!

Etapy:

1. Stopniowe polewanie stóp coraz to zimniejszą wodą.

2. Brodzenie kilka minut w zimnej wodzie.

3. Stopniowe polewanie nóg, a potem rąk coraz to zimniejszą wodą.

4. Stopniowe polewanie tułowia coraz to zimniejszą wodą.

5. Naprzemiennie prysznic ciepły i zimny (zawsze trzeba kończyć zimnym).

Należy pamiętać, by potem się ogrzać.

Niewskazane w przypadku m.in. chorób serca i  reumatologicznych. 

Dobrze jest przed podjęciem tego sposobu skonsultować się z lekarzem (nawet w przypadku dzieci zdrowych, gdyż być może, dzięki badaniom zostanie wcześnie wykryta jakaś choroba przewlekła).

Źródła: WP abcZdrowie, Mamo to ja, dziennik.pl, recepta.pl, medme.pl.

Niepubliczne przedszkole w Rzeszowie: rób to stopniowo!

Jak w przypadku każdej czynności nastawionej na osiągnięcie konkretnego efektu, tak i tutaj istotna jest systematyczność. Jednak, jak przekonuje niepubliczne przedszkole w Rzeszowie, najważniejsze, żeby proces hartowania przebiegał stopniowo. Zbyt szybkie wprowadzenie niektórych działań może przynieść skutek przeciwny, tj. doprowadzić do choroby naszego maluszka. Dodatkowo, ZAWSZE należy uważać, by nie doprowadzić do szoku termicznego u dziecka. Dlatego przedstawione sposoby wzmacniania odporności można podzielić na 3 grupy, które będą odpowiadać 3 etapom wprowadzania działań.

Grupa I/Etap I

Odbudowanie odporności

 

  • dieta;
  • warunki w domu;
  • spacery;
  • aktywność fizyczna;
  • chodzenie boso po domu.

 

Grupa II/Etap II

Przyzwyczajanie do zimna

 

  • stopniowe wprowadzenie zimnych pryszniców, tzn. co jakiś czas wdrażanie kolejnych etapów tej metody.

 

Grupa III/Etap III

Hartowanie

 

  • chodzenie boso po trawie/śniegu.